Direktlänk till inlägg 13 november 2010

Mat för livet

Av Eva - 13 november 2010 14:50

Idag har jag besökt Kistamässan och Mat för livet, som Svenska Celiakiförbundet arrangerade. Det var en mässa för gluten och laktosintolleranta. Där fanns en massa nya produkter för ovan intolleranser. Det var ingen jättemässa men där fanns väldigt mycket intressant och lagom med besökare. Jag gillar ju inte när det är toktrångt med folk och man blir skuffad hit och dit hela tiden. Visserligen var där en hel del besökare och det var trångt bitvis, men det var inte omöjligt att komma fram till montrarna och det fanns en hel del bra mässpriser på produkterna. Förra helgen var jag i Älvsjö och besökte Syfestivalen. Där var det otroligt trångt och man kände sig tidvis som en kula i ett flipperspel när man skuffades hit och dit av alla kvinnliga mässbesökare som verkade omedvetna om att de inte var ensamma på mässan.


Nu låter det ju som att jag inte gör annat än att springa på olika mässor. Men, det är helt fel. Det brukar väl bli sisådär max två tre mässor på ett år, så, det var väl bara tillfälligheterna som gjorde att dessa två inträffade helgerna efter varandra.


På Älvsjömässan denna helg pågår också Hälsomässan den här helgen, men minnena från förra helgen där fick mig att hellre välja den mindre mässan i Kista framför den stora i Älvsjö. Eftersom jag är överkänslig mot vissa ämnen i maten och numer äter mycket mer ren mat så lockade båda mässorna, den i Kista och den i Älvsjö. Jag tycker det är viktigt att vi börjar tänka på vad det är vi petar i oss. Allt för mycket mat vi köper innehåller beståndsdelar som egentligen inte behövs. Ett intressant test att göra, för den som vill få upp ögonen för alla tillsatser vi får i maten, är att gå till affären och försöka att bara köpa sådant som inte innehåller gluten, vete eller mjölkprodukter. Då kommer ni att upptäcka hur stor del av våra livsmedel som innehåller ovan, fastän man aldrig kunnat tro det. De flesta chipssorter innehåller mjölk, soja innehåller vete och soja finns det i otroligt många livsmedel. Försök att köpa en påse Wok grönsaker utan vete så skall du få se hur lätt det är.


Nu verkar det dock som att medvetenheten över vad vi stoppar i oss blir större och större, så utbudet av allergianpassade produkter blir bara större och större.


Jag har i veckan anmält mitt intresse för att bli testpilot för Arlas smaksatta vispgrädde. De söker just nu 3000 testpiloter för denna produkt. Så, jag får väl se om jag blir en utav de utvalda. http://smartsontestpilot.se/arla-smaksatt-vispgradde/bli-testpilot/. Om denna grädde blir tillräckligt populär så kan man ju hoppas på att den även senare kommer ut i en laktosfri variant.

 
 
Glimz

Glimz

14 november 2010 00:15

Jag & Kat var i Älvsjö på Hälsomässan, såååååå jävla bra!!
KramKram

http://ninz.bloggagratis.se

Eva

29 november 2010 23:46

NU, förstod jag hur jag godkänner kommentarer och gästboksinlägg. Trodde jag redan godkänt de du lagt in, men, missade att kryssa i en liten ruta...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 30 mars 2012 21:48

Sitter med familjen och tittar på Speilbergs version av Tintin. Vart tog Tintin vägen. Han låter ju inte ens som Tintin. Vart tog Tomas Bolme vägen???? Tomas Bolme ÄR Tintin, men rösten som kommer ur munnen på den här Tintinliknande figuren är INTE T...

Av Eva - 7 december 2011 22:40

Nu var det vääääldigt länge sedan jag skrev av mig, så nu är det väl dags igen.   Har idag gjort något jag gör väldigt sällan, eftersom jag är överkänslig mot bl a parfymer vilket kan göra en resa med kommunala medel till en jobbig historia. Idag...

Av Eva - 11 augusti 2011 20:57

I tisdags kväll hade jag ett ovälkommet besök i form utav en svart skalbagge. Jag hade haft sovrumdörren stängd, för att behålla svalkan inne i sovrummet och för att hålla kaninen utanför. När jag gick in såg jag den svarta baggen snabbt kila över go...

Av Eva - 6 augusti 2011 22:58

Idag var det dags igen. Myrsvärmning!!! Idag var det pissmyrorna som bestämt sig för att inta Senneby. Hela luften var full av röda, ettriga, myror med vingar. Vi hade en mindre svärmning för ett par veckor sedan. Då hade vi svärmen centrerad kring e...

Av Eva - 5 augusti 2011 23:16

Nu har jag nog här i skogen lite för länge. Djuren är inte längre rädda för mig. I måndags var det fjärilen som satt och slickade salt från mina fötter. Idag strök en fågel förbi mitt underben, så nära så att jag kände vingen på mitt ben. Nere vid ha...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards