Alla inlägg den 3 december 2010

Av Eva - 3 december 2010 22:27

Idag skulle mamma och jag vaccinera oss nere på VC. Mamma, som naturligtvis kom i tid, satt redan och väntade på att få komma in till sjuksköterskan när jag kom ner. Hon hade redan passerat första hindret, läkaren. Jag fastnade på första hindret. När man kommer till VC och säger att man skall vaccinera sig så får man en blankett att fylla i. Där finns bl a en fråga om man har några allergier och då bl a mot hönsfjädrar. Eftersom jag är känslig mot dun så sa mitt ärliga sinne att jag skulle kryssa i ja-rutan. Detta blev mitt fall. Läkaren sa åt mig att jag måste åka in till Cityakuten, eller liknande ställe där de kan ta hand om folk som ev får en anafylaktisk chock av sprutan, vilket han nog trodde att jag löpte en minimal risk att råka ut för.   Tur att jag ändå skulle åka in till stan. På väg in var jag dock "lite" irriterad över att den nonchalanta person på VC, som jag pratade med i veckan, inte kunde upplysa mig om att de inte kan hjälpa mig på VC om jag har allergier.   


Nåväl. Det var bara till att pallra sig in till stan lite tidigare och lägga till en marginal utifall det skulle vara lång kö på Cityakuten. Så, mamma hängde med och vi tog det kollektiva färdmedlet in. På med mössa och vantar och ut i snön.


Kom fram till Cityakuten och kom rätt snart in till en sjuksköterska för att få sprutan   . Här behövdes minsann ingen läkare för att göra en prebedömning. Hon såg dessutom helt paff ut när jag sa att läkaren på min VC skickat in mig till dem pga min allergi. Den typ av vaccin som jag behövde har inte kommit i närheten av några fjädrar, det är ett dött vaccin och jag skulle inte riskera att bli dålig eller över huvud taget känna av sprutan efteråt.   Men, de är nog inte så rutinerade och kunniga på vaccin, trodde hon. Man skulle ju önska att de läste på lite bättre på vårdcentralen.


Så, nu är jag vaccinerad och lite fattigare än min mamma eftersom vaccineringen på Cityakuten kostade mig mer än om jag fått sprutan på lokala VC. Morr. Men, när jag skulle betala hörde jag en bekant röst och såg ett ansikte som jag tyckte att jag kände igen från någonstans. Det var Yvonne som arbetade på Kirurgen 2 samtidigt som jag arbetade på Kirurgen 3. Det blev ett roligt möte med en person som jag inte träffat på många år.


Dagens tips:

Tja, jag vet ju inte riktigt vad jag skall tipsa om här. Skulle vilja tipsa om att INTE vända sig till lokala vårdcentralen för vaccinering, men det bär mig lite emot. Tipset måste nog istället bli direktriktat mot vårdcentralen: Läs på lite bättre!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards