Alla inlägg den 1 augusti 2011

Av Eva - 1 augusti 2011 21:14

Idag känns det som sommar på riktigt. Solen har skinit hela dagen, frukosten inagen på verandan, solat vid havet, badat i det samma som för övrigt höll en temperatur av 22-23 grader - vilket inte är illa pinkat av Ålands hav. Till lunch/middag åt vi färsk potatis och sill.


Dagen började dock lite konstigt. Medans mamma och jag satt och höll på att avrunda frukosten hörde vi en svag stämma som försökte påkalla vår uppmärksamhet. Det var grannen som med skärrad stämma talade om att en av hennes hundar blivit biten av en huggorm och att hon därför behövde åka till Ulltuna med henne. Hon undrade därför om jag kunde gå ut med de andra två och få dem "avbajsade". Hon hade inte hunnit gå ut med hundarna när hon upptäckte att den älsta hunden blivit ormbiten. Och jag som hade tänkt mig en stillsam dag vid havet, det blev istället en hundpromenad som väl blev lite längre än jag tänkt mig. Så, det var bara att dra på sig ett par bra promenadskor, med bra fäste, och hämta de två bajsnödiga killarna. Mamma hängde gärna med ut på rundan också bara hon fick ta med sig en butt att plocka bär i. Och, eftersom hon är omåttligt rädd för fästingar så klädde hon på sig heltäckande och krönte det hela med ett par gummistövlar och en ful smäck på huvudet. Efteråt ångrade hon sig att hon tagit på sig just de där gummistövlarna, för detta är då inte den bästa fotbeklädnaden när man skall ut och gå, och speciellt inte så långt som det blev idag. När vi väl var hemma igen efter sisådär nästan en och en halv timme var vi rätt trötta allihop, inkluderat hundarna. Hundarna fick dock bada efter vägen. En utav dem vägrade gå, när vi styrde in på en väg från havet, han lade sig helt sonika ner och såg ut som att där skulle han ligga tills han blev pigg igen, alternativt att han fick bada. Jag är ju ingen Cesar Millan, men så mycket förstod jag i alla fall att det var varmt idag och killarna var trötta. Dessutom var de nog lite oroliga pga av deras mattes hastiga avfärd med den äldsta hunden.


Hur det gick för ormen vet jag inte. När husse kom hem från jobbet letade han efter en orm på tomten, men hittade inte någon. Så, när mamma och jag kom hem från solbadandet satt husse där på trappen, innanför staketet som löper runt deras trapp, och vägrade låta hundarna gå ut i trädgården utifall att ormen ändå var kvar någonstans. Äldsta hunden, som morrat åt mig när jag skulle släppa in dem i huset efter promenaden, satt bredvid husse och beklagade sig högljutt över att han inte fick springa fram till grinden och hälsa på mig. Kanske jag steg i graderna hos honom när jag visade att jag inte blev skrämd av hans morrande utan såg igenom hans försök till bluff.


Hunden som blev ormbiten blev kvar hos veterinärerna över natten och mår mycket bättre. Hoppas hon inte behöver få ormserum, för det är det ont om och därför otroligt dyrt. Jag har i alla fall haft en underbar dag och det känns som sagt som att idag verkligen var en bra sommardag.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards