Alla inlägg den 2 augusti 2011

Av Eva - 2 augusti 2011 23:00

Vad är det med flugor som gör att de måste vara så ytterst retfulla? Inte riktigt alla sorter är lika irriterande men de som är det räcker gott till för att man skall bli smått galen. Speciellt om man skall göra något som kräver koncentration, eller om man gör något där man behöver sina händer till annat än att vifta bort dessa envetna djur. Eller, när man skall sova och har fått in en retsticka i sovrummet. Jakten blir ju då lätt en hetsjakt på detta lilla irriterande flygfä. Om man skulle få för sig att ge upp jakten i hopp om att även flugan skulle slå sig ner, då långt ifrån sängen där man ligger med ev blottade kroppsdelar såsom ansikte o dyl, och själv slå sig till ro och sova till sisådär tio nästa förmiddag, då kan man ge sig den på att den lilla retstickan slår sig till ro i en lagom stund tills man själv släckt lampan och nästan lyckats somna. Det är då den kommer störtdykandes mot ens ansikte, och vips, så är man klarvaken igen! Och, om den skulle lämna dig i fred och låta dig sova så kommer den då inte att göra så tills du själv vill vakna utan den kommer då säkert att påminna dig om hur det var att ha småbarn hemma och väcka dig på en okristligt tidig tidpunkt arla nästa morgon. Jag är jätteglad över de två fladdermöss vi har hos oss, och som i skymningen gör sitt bästa för att samla in så många insekter de kan.


Men, om man tänker på flugor idag är det lätt att se bilderna från nyheterna framför sig, med svältande barn vid Afrikas horn. Där kryper flugorna ohindrat i ansiktena på de utmärglade barnen. Jag får krypningar i hela kroppen av att se flugorna men det är ju dock ett microproblem jämnfört med människornas lidande där i torkan. Köpte idag Aftonbladet, för att jag tycker om att ibland bläddra i en riktig tidning istället för att scrolla en websida. Dagens tidning innehåller flera sidor med reportage om svältkatastrofen. Men, sidorna innan denna katastrof ägnas åt dödandet i Norge. Även framsidan av tidningen ägnas åt skjutandet i Norge så det är ju det reportaget valt att visa utåt för att sälja fler tidningar. Jag kan ju då tycka att man borde skänka en del av sin förtjänst, av tidningsförsäljningen, till katastofhjälp för svältkatastrofen. På så sätt så skulle skrivandet om denna idiot i Norge ge något gott. Egentligen skulle jag inte ha köpt tidningen med tanke på att jag tycker man skall helt glömma bort galningen i Norge, inte offren men han som avfyrade alla skotten, och jag tycker inte att någon skall tjäna pengar på det denna idiot gjort och som jag inte ens vill nämna vid namn. Men, om Aftonbladet skulle skänka förtjänsten för artiklarna om Norge till svältkatastrofen, så skulle mitt samvete kännas bättre för att jag ödslade pengar på tidningen idag.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards