Alla inlägg den 4 augusti 2011

Av Eva - 4 augusti 2011 22:22

Idag tog jag mig i kragen och följde med min mamma ut i blåbärsskogen. Eller, rättare sagt jag följde med henne på hennes sista tur för dagen. Jag brukar inte riktigt ha tålamod att plocka några större mängder bär, och dessutom så brukar jag få så ont i ryggen och vara så irriterad på alla mygg. Så jag tog bara en liten butt med mig, smorde in mig med myggstift samt tog med en liten hopfällbar pall. Liten butt, förresten, jag tänkte ta en halvlitershink men valde en enlitershink och sedan bara plocka en halvliter. Om man tar en litershink och  bara plockar en halv liter så har man rätt god marginal till hinkens kant och slipper då riskera att bären ramlar ur hinken. Mamma plockar bara stora bär och nu var det ett ställe som hon bara måste få visa mig. Så, vi packade ihop våra saker, lastade på dem på cyklarna och drog iväg. Jag måste då säga att hon inte överdrev när hon sa att det var mycket blåbär på just det här stället. Plantorna halvlåg längs med marken pga den tunga bördan av bär. Jag kan inte påminna mig om att ha sett så mycket bär någon gång.


 

Stora och små bär trängdes i klasar på samma planta. Efter en dryg halvtimme hade jag hela enlitershinken full! och, ryggen var helt OK efteråt. Mygg var det heller inte så irriterande mycket av. Så, det blev en bra stund i blåbärsskogen, efter ytterligare en dag vid havet. Den här veckan har verkligen, så här långt, varit underbar. Inga måsten, bara njutning.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards