Alla inlägg den 11 augusti 2011

Av Eva - 11 augusti 2011 20:57

I tisdags kväll hade jag ett ovälkommet besök i form utav en svart skalbagge. Jag hade haft sovrumdörren stängd, för att behålla svalkan inne i sovrummet och för att hålla kaninen utanför. När jag gick in såg jag den svarta baggen snabbt kila över golvet. Jag gillar INTE kryp, och speciellt inte sådana som är oberäkneliga. Denna skalbagge kvalade definitivt in i den gruppen. Uppenbart var att den inte gillade ljuset utan hellre sökte sig till mörkret. Det enda jag hade till hands var en av mina tröjor, så den slängde jag över djuret för att stoppa dess framfart. Eftersom den verkade känna sig trygg under min tröja så lyckades jag till slut få ut både tröja och skalbagge ur sovrummet. Väl utanför tog jag till en stor Tupperwareburk som jag placerade över tröjan med skalbaggen. För säkerhets skull placerade jag två färgburkar ovanpå Tupperwareburken. Man kan aldrig vara säker på hur stark utbrytningsdriften hos en skalbagge är... Sedan fick fången stå där på golvet över natten. Igår förmiddag lyckades jag få under ett papper, under burken. Sedan tejpade jag fast pappret i burken för att sedan kunna föra in en styvare kartonbit under arrangemanget. Med detta lyckades jag till slut få ut min fånge från huset. Lite orolig var jag dock fortfarande eftersom jag inte såg en skymt av baggen i burken, även fast jag vände, vred och försiktigt skakade på burken. Hade den tagit sig ut i alla fall???


Men, man kan inte ha en tröja och en skalbagge intejpad i en burk hur länge som helst. Så, med hjälp av min granne så vågade jag till slut ta bort tejpen och Paula hjälpte mig att försiktigt hänga upp tröjan i tvättvindan men en klädnypa. Försiktigt kollade vi i tröjan och baggen, som vi fortfarande inte sett till. Och, där inne i tröjan var den, fortfarande ljusskygg, klättrande längre upp i tröjan för att skydda sig från ljuset, eller om det var oss... Så, då fick tröjan hänga kvar.


Imorse packade jag ihop min grejer på landet för att åka hem till storstan. Så, då måste jag ju även få med mig min tröja från tvättvindan. Igår kväll fick vi en REJÄL portion regn. Som mest regnade det med en intensitet av ca 111mm/h. Så det var ju tur att det inte regnade lika intensivt hela tiden. Detta regn räknade jag dock med att det skulle ha sköljt bort skalbaggen ur tröjan. Tröjan var då i alla fall så blöt den kunde bli. Försiktigt, försiktigt lyfte jag på nederkanten av tröjan och kikade in. Man kan inte vara för försiktigt när det gäller sånt här. Och, tur var väl det för vad såg jag


  Jo,jo, där satt den kvar! Regnet hade varken gjort den slöare eller mer välvilligt inställd till ljuset. Så nu tog jag fram kameran för samt en försiktig övertalningskampanj för att få den att lämna min tröja. Det var en väldigt envis liten rackare så det tog ett bra tag att få den att släppa taget om min tröja. Till slut så tappade den nog fotfästet och ramlade av.


  Jag är ingen kännare av insekter, och har heller inga ambitioner att bli någon. Men, så här såg den lille gynnaren i alla fall ut straxt innan den tappade taget om min tröja. Nu är skalbaggen åter i naturen och min tröja tvättad.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards